Jooga - seljavalude leevendamise meistriklass

25-aastane Toomas on ettevõtja, suure tööstusettevõtte ja sadama juhatuse liige, kes kogeb üha suuremat närivat seljavalu. Päeval on tema tähelepanu lõpututes läbirääkimistes ja koosolekutes, õhtused ja varahommikused ajad kuuluvad tegeliku töö tegemisele ja planeerimisele. Hilja koju jõudes ja lõdvestudes, hakkab alaseljavalu muude tegemiste alt närivalt välja paistma. See ei lase magama jääda ja kui ta ka magama jääb, ärkab ta öösel valu peale üles ning vähkreb voodis kuni kõlab hommikune äratus. Väsimus, stress ja näriv valu hakkavad järjekindlat mõjutama kõiki tegevusi. Vähehaaval hakkab kõik justkui taustal udusena toimima. Ta tegutseb ja võtab vastu masinlikke otsuseid, kuid loovust ei ole, uuendused on pärsitud ja tuju on pahur. Kuniks saabub lahendus ...

Minu lugu ei ole erandlik. Vaatamata meie nn. maailmatasemel meditsiinile, aitasid mind tegelikult ainult jooga harjutused. Ajapikku valud leevenesid ja kadusid, jäik ja kange selg hakkas vähehaaval muutuma paindlikumaks. Uni taastus, väljapuhkamine muutus igapäevaseks, töövõime suurenes märkimisväärselt, pilt ümbritsevast muutus selgemaks, enda asukoht, enda võimed ja oskused ümbritsevaga võrreldes muutusid üha selgemaks. Tänaseks olen õpetanud joogapraktikaid ligi kakskümmend aastat. Teekond seljavaludest jooga juurde on tulnud läbi isikliku kogemuse, praktiseerimise, tulemuste märkamise, korrigeerimise, küsimuste esitamise ja vastuste isikliku kontrollimise.

"Suur osa pikaaegseid jooga praktiseerijaid ei ole tulnud joogatundi lihtsalt huvist, vaid konkreetsete põhjustega. Üha rohkem põhjuseid asub ala- ja ülaseljas ning lõputus mõtetevoos, millest soovitakse kas või veidikeseks puhata."

Teaduslikud soovitused

Hiljuti avaldas Ameerika arstide kolledž kliinilised juhised alaseljavalude raviks. Juhised põhinevad erinevatel uuringute tulemustel. Juhistes tõdetakse, et erinevates nimme ehk alaseljavalu mitteinvasiivseid ravimeetodeid uurides leiti, et ravimid parandavad valu taset vaid piirkondades, kus valu on väike kuni mõõdukas ning seetõttu soovitatakse vähem kui 12 nädalat kestnud alaseljavalude korral mittefarmakoloogilist ravi.

Mittefarmakoloogiline ravi hõlmab leebet kuni mõõdukat treeningut, taastusravi, teadvusel põhinevaid stressi vähendamise tehnikaid, tai chi-d, joogat ja juhendatud lõdvestumise praktikaid.

Uuringutes soovitatakse põletikuvastaseid ravimeid ainult siis, kui mittefarmakoloogiliste ravimeetodite suhtes on tulemused ebapiisavad.

Joogalik teekond seljavalude leevendamiseks

Joogatunnid on erineva raskusastme ja intensiivsusega. Mõned staatilisemad, mõned dünaamilisemad. Mõnel juhul on rõhk rohkem füüsilisel liikumisel, teisel juhul teadlikul tegutsemisel. Lisaks on seljavalud erinevate põhjustega. Inimeste eelnev treenitus ja isiklikud eelistused on erinevad. Arvesse võttes erinevaid tegureid, saame paljude muutujatega võrrandi. Kui me lisame siia erinevad soovitused ja hoiatused ehk emotsionaalse värvingu siis ongi raske teha seda esimest sammu.

Mida teha?

Õnneks on eestlasel tagataskust võtta talupojatarkus ja suuremal või vähemal määral skeptitsismi.

Talupojatarkus eraldab uuritavalt objektilt, meetodilt või joogaharjutustelt kaasneva pakendi. See aitab vläja selgitada kes, kus ja kuidas õpetab? Milline on tema välimus, milline sõnakasutus jne? Uuritakse vaid asja ehk tehnikat.

Talupojatarkus on läbi ja lõhki praktiline nagu on seda ka jooga.

Kuidas toimub seljavalu uurimine?

Seljavalu uurimiseks valitakse esimesed teadaolevad või õpetatavad harjutused. Nende abil hakatakse ettevaatlikult ja aeglaselt harjutust kaasa tegema. Samal ajal valu uurides. Kui valu suureneb, peatatakse praktika. Kui valu ei suurene, uuritakse edasi. Vähehaaval suurendatakse harjutuse intensiivsust ja püütakse harjutust järgi teha üha täpsemalt . Samal ajal toimub jätkuvalt jälgimine, vaatlemine ja hindamine.

Sellise uurimise ja harjutuste praktiseerimise tulemusena, saadakse suur hulk infot oma vaevuste kohta. Leitakse, et teatud piirist üle liikudes valud suurenevad. Teised liikumised jällegi on neutraalse või valusid leevendava mõjuga. Keskendudes soodsat mõju avaldavatele harjutustele, uuritakse nende erineva soorituse mõjusid. Selliselt uurides leitaksegi endale parimat mõju avaldavad harjutused ja parimad praktiseerimise viisid.

Kahtlused 

Kahtlused võivad igasuguse tegevuse pärssida. Samas aitavad need ka juba valitud ebaõige tee/praktika/harjutuse kiiresti tuvastada ja valida parema lahenduse. Samuti võib läbi kahtluste kinnitust leida valitud tee või praktika õigsus.

Tihti jäädakse pärast kahtlustavat küsimust vastuseid otsima vaid oma mõtete rägastikust. Sealt aga leiate vaid teile juba teada olevat ja vana infot. See info ei pruugi olla piisav, võib anda vale vastuse või teid vastuse otsimisse hoopis uputada.

Joogid kaaluvad uusi teadmisi ja praktikaid nagu ostaks kulda. Nad esitavad asjakohase küsimuse ja kasutavad siis oma intellekti erilist omadust ehk taipamist.

Neile, kes on huvitatud oma teadvuse omaduste praktilisest kasutuselevõtust, soovitan ma kriya hatha joogatunde ja/või teadliku muutuse kunsti (TMK) IV kursust.

Joogalikud füüsilised tööriistad

Vahel nimetan ma erinevaid füüsilisi harjutusi, asanaid, erinevateks tööriistadeks, millega on võimalik vabastada erinevaid füüsilise keha pingeid ja takistusi. Õigete harjutuste korral vaevused ja valud tavaliselt leevenevad. Ükski töömees ei suudaks maja valmis ehitada ainult kirve ja akudrelliga ehk ainult kahe tööriistaga.

Sama paralleeli tuues on vaja avastada kehaline takistus, näiteks valu, seda võimalikult detailselt uurida ning siis valida kas olemasolevates harjutustest endale sobiv või otsida niikaua kuni parim tööriist leitakse. Kannatlikus ja sihikindlus on olulised nii maja ehitamisel, erinevate tööriistade käsitlemise õppimisel kui oma keha korrastamisel ning vastavate harjutuste omandamisel.

Joogalikud mittefüüsilised tööriistad

Maja ehitusel ei piisa ainult sellest, et te oskate akudrelliga kruvi seina lasta. Teil on vaja õppida valima vastavalt olukorrale erinevaid akudrelli režiime, puure ja otsikuid ning õppida neid oskuslikult vastavalt vajadusele vahetama. Samasugused tööriistad on sinu harjutuste kasutamisel vaatlemine, eristamine, süvenemine ja arusaamine. Nende oskuste arendamine ja parem valdamine annab sulle parema oskuse harjutusi ja tehnikaid selekteerida, korrigeerida, kiiremini õppida ja valida.

Regulaarsus võimaldab kiiremini edasi liikuda

Kõik head otsused võivad takerduda vahel pisiasjadesse, millele antakse liialt suur olulisus. Isegi kui te olete leidnud omale sobivaimad harjutused, siis „ei viitsi” või „pärast” võivad varjutada ka parimate harjutuste võimaliku vabastava mõju. Vaid regulaarsete, igapäevaste praktiseerimistega astume lähemale valudest ja pingetest vabama enesetunde suunas.

Joogalikku lähenemist, erinevaid füüsilisi ja mittefüüsilisi tööriistasid seljavalude leevendamiseks käsitletakse põhjalikumalt 30. mail toimuval online koolitusel:”Selja tervise ABC. Alaseljavaevuste leevendamine joogapraktikatega” 

Autor: Toomas Õunap

kriya hatha jooga õpetaja