Jumalaemale pühendatud üheksapäevane püha ehk navaratri

Navaratri ehk Jumalaemale pühendatud üheksapäevane veedalik püha on eriline aeg, mida tähistatakse üheksal järjestikusel päeval, täpsemalt üheksal õhtul ja kümnel päeval. 

Täpne tõlge sõnale navaratri on "üheksa ööd". Navaratri toimub igal kevadel ja sügisel, alates kuu loomisega.

Nava tähendab sanskriti keeles üheksat, aga ka uut ja ratri vastavalt õhtut. Kevad- ja sügisnavaratrite hommikused tuletseremooniad e havanid pühendatakse Jumalaemale e Šaktile, Durgale, ürgsele / algsele eluenergiale. Sellel ajal on lihtsam loobuda ebavajalikust, luua uut ja kinnistada seda. Navaratrit nimetatakse ka Nava Durgaks - Üheksa Durga nime. 
Kümnenda päeva hommikul leiab aset Šivale pühendatud tuletseremoonia, mille raames võivad navaratril osalenud saada ka Šiva õnnistuste osaliseks.

Durgat kujutatakse kuni kaheksateistkäelisena, paljude relvadega ning sõitmas kas lõvil või tiigril. 

Nende üheksa õhtu ja kümne päeva jooksul teenitakse Jumalaema üheksat vormi. Iga päev on pühendatud erinevale Jumalaema aspektile ja sel päeval keskendutakse vastava aspekti energiale.

Kümnendat päeva nimetatakse dussehra'ks, mis tähistab ühe navaratriga seotud müüdi kohaselt päeva, mil jumalanna Durga (Jumalaema) sai võitu Mahišasura deemonite üle. Mahišasurat teatakse India mütoloogias deemonina, kes kihutas jumalused taevast minema, kättemaksuks oma isa, deemonite kuninga Rambha, surmamise eest. Jumalused moodustasid seejärel nõukogu ja kuna Mahišasura deemonid olid meesterahvastele võidetamatud, lõid jumalused deemonitele vastase - noore naise Durga, keda kujutatakse kuni kaheksateistkäelisena, paljude relvadega, kes aga ühendas nägusas vormis kõigi jumaluste väe. Nii marssis Durga oma sõidukil, tiigril (vahel kujutatud ka lõvina) deemonite vastasesse lahingusse. Kanges lahingus sai Durga võitu kõikidest deemonitest ning kutsus viimaks Mahišasura kahevõitlusesse. Pärast üheksa päeva kestnud tulist lahingut, õnnestus Durgal vägev Mahišasura kümnendal päeval tappa. Seetõttu teatakse Durgat ka Mahišasura hävitajana.

Jumalaemale pühendatud üheksapäevast püha võib kasutada omaenda elus mõne ebasoovitava kvaliteedi - nn deemoni - mõju alt vabanemise ajaks. Selle tähistuseks võivad osad inimesed valida üheksapäevase püha ajaks näiteks osalise paastumise või mõnest harjumusest loobumise. Vaata siit traditsioonilisi viise Jumalaema teenimiseks ja austamiseks navaratri ajal.

Püha üheksal päeval teenitakse vastavalt ühte neist Durga vormidest:

Jumalaema esimene vorm on Šailputri - Himaalaja Tütar, otsetõlkes mägede tütar. Teised nimed: Sati Bhavani, Parvati või Hemavati (Himaalajate kuninga Hemavana tütar). Brahma, Višnu ja Šiva vägede kehastus, sõidab valgel härjal, kannab käes kolmikharki ja lootoseõit.

Jumalaema teine vorm on Brahmatšarini - See, Kes Ei Naitu (jääb vallaliseks, süütuks) ehk see, kes praktiseerib harrast kasinust. Paremas käes hoiab ta palvehelmeid ja vasakus veenõud, mis on täidetud õndsuse ja õnnega, tema viib kütkeist vabanemise ehk mokša'ni.

Jumalaema kolmas vorm on Tšandraghanta - See, Kes On Kaunis Nagu Kuu. Ta kannab laubal tšandra't ehk poolkuud, mis on ghanta ehk rituaalikellukese kujuline. Tema kuulutab vaprust ning ilmutab deemonite vastases lahingus suurt jõudu.

Jumalaema neljas vorm on Kušmanda - See, Kes Toob Õnne. Teda loetakse universumi loojaks. Universum olnud tühimik täis pimedust. Kušmanda valgus levis aga päikesekiirtena igas suunas ning valgustas tühimiku välja.

Jumalaema viies vorm on Skandamata. Tema on Skanda ehk Isand Kartikeya (Murugan, sõja ning võidukuse jumalus) ema. Isand Kartikeya valiti jumaluste poolt deemonite vastase sõja väepealikuks.

Jumalaema kuues vorm on Katyayani - Ema Kali Aspekt. Legendi kohaselt on ta pühak Katya ehk Katya klanni tütar.

Jumalaema seitsmes vorm on Kalaratri - Kali, Öö Ilma Kuuta. Ta on tumedajumeline, sagris juustega ja kartmatu hoiakuga. Ta on must kui jumalanna Kali ja tema paremas käes on sädelev mõõk, et saada võitu kogu kurjusest. Tema kaitsev žest tõotab meile vabadust hirmust ja muredest.

Jumalaema kaheksas vorm Mahagauri - Suur Valge Jumalanna, on intelligentne, rahumeelne ja tasane. Ta kannab valgeid rõivaid, tal on neli kätt ja ta sõidab valge härja seljas.

Jumalaema üheksas vorm on Siddhidatri - See, Kes on Suure Vaimse Väe ja Teadmistega, kel on üleloomulikud tervistavad võimed. Ta õnnistab jumalaema Durga ilminguna kõiki jumalusi, pühakuid, joogisid ja teisi pühendunuid.

Need üheksa päeva jagunevad ka 3 kaupa rühma:

KALI - esimesed kolm päeva on pühendatud Kalile - hävingu ja taastamise jumalannale, Šiva kaasale. See on puhastumise aeg - aeg lasta lahti kõigest, mis on ebaoluline sinu elus. See on nagu suurpuhastus, et teha ruumi uuele.

LAKŠMI - järgmised kolm päeva on pühendatud Lakšmile - õitsengu ja heaolu jumalannale, Višnu kaasale. See on aeg, et hoida ja hoolt kanda asjade eest või omandada vajalik (oskus, asi) selleks, et elu oleks täis heaolu ka soovide täitumist. See on justkui õigete asjade saamine, mis on vajalikud, et muuta su elu õnnelikuks.

SARASWATI - viimased kolm päeva on pühendatud Saraswatile - tarkuse, teadmiste ja kunstide jumalannale, Brahma kaasale. See on aeg, et vastu võtta jumalik juhendus, kuidas õigesti kasutada kõiki sinu teele saadetud abiallikaid. See on justkui selle kõige, mis sulle on antud, kõige efektiivsem ja sihipärasem kasutamine.

Kõigi kolme alajaotuse aspekti tasakaal on oluline täiuslikuks ja õnnelikuks eluks.