Seljavaevused - kas nendega peaks leppima?

Seljavalud ja kange selg puudutavad suuremat osa täiskasvanutest. Ameerika kiropraktika assotsiatsiooni uuringute andmetel on ligi 80% riigi elanikest mingil ajal oma elus tundnud seljavalu. Pikemaajaliste selja pingete tagajärjeks on on valud. Seega üks olulisi tegevusi seljavalude vältimiseks on seljapingete avastamine ja vabastamine. Siin annab olulised vahendid kriya jooga.

Seljavalude ja vaevuste haigusseisund ulatub vähestest tuntavatest pingetest kuni krooniliste spasmideni, kus valu on tugev ja liikumine on raskendatud.

Seljapingeid saab tavaliselt tõhusalt ravida ka ilma operatsioonita. Kui valu on seotud lülisamba vigastuste või närviprobleemidega, võib osutuda vajalikuks ka kirurgiline sekkumine.

Alaselja pingete põhjused

Selja spasmide sagedasteks põhjusteks võivad olla alaselja lihaste ja sidemete vigastused. Minu tutvusringkonnas on vähe mehi, kes kunagi poleks selga „ära tõmmanud”.  Sellised sagedased ühekordsed valesti sooritatud tõstmised on sageli põhjustatud treenimata seljalihastest. 

Lisaks raskuste tõstmisest tulenenud vigastustele põhjustab seljapingeid igasugune tegevus, mis koormab liigselt alaselja lihaseid ja sidemeid. Siia kuuluvad erinevad kestvusspordialad aga ka valed istumisasendid ja liigne ühe poole ülekoormamine (näiteks koti kandmine vaid ühel õlal). Samuti kuuluvad siia erinevad sundasendid, nii tööl kui kodus.

Nõrgad kõhulihased on samuti üheks selja probleemide põhjuseks, kuna sel juhul langeb täiendav koormus just seljalihastele. Proportsionaalselt tugevad kõhu- ja seljalihased on samas oluline nurgakivi selja tervisel.

Selja spasmid võivad tekkida ka artriidi korral või kui lülide vaheline disk on välja sopistunud. Sel juhul võivad seljalülid avaldada survet närvidele ja põhjustada valu.

Suurem osa lülide sopistusi ja kõverselgsust on tekkinud disproportsionaalsetest selja lihaspingetest. Neid pingeid on võimalik avastada ja vabastada ise. Olles ise pikaaegne jooga õpetaja ja massöör, tutvustan neid tehnikaid täpsemalt 30. mail toimuval veebikursusel "Selja tervise ABC".

Selja pingete diagnoos

Selleks, et selja pingeid diagnoosida, saab perearst tellida röntgenpildi artriidi või lülisamba vigastuste otsimiseks.

Pehmete kudede ja lihaste parema ülevaate saab magnetresonantstomograafia (MRT) või kompuutertomograafia (KT) uuringute abil. Need skanneeringud võivad tuvastada võimaliku probleemi ketaste või kahjustatud piirkonna verevarustuse osas.

Inimese enda jaoks on oluline võimalikult täpse diagnoosi saamiseni märgata oma sümptomeid võimalikult detailselt: kui tugev on seljavalu, kui tihti ja millal see tekib, millised tegevused sellele eelnesid, mis leevendab seljavalu, millises suunas liikumisi on sul valus või raske teha?

Lisaks kaasaegsele meditsiinile annab lisavõimalused kriya joogast tulenev lähenemine. Kriya joogas kasutame erinevaid teadvuse omadusi nii pingete avastamiseks kui ka erinevate abivahendite mõjude uurimiseks. Loomulikult ei piirdu selline kriya joogalik lähenemine ainult selja pingete uurimisega, vaid on laiendatav mitte ainult kogu keha, vaid ka välise maailma uurimisele.

Ka mittesteroidsed põletikuvastased ravimid aitavad lühiajaliste lihaspingete korral märkimisväärset valu leevendada. Taastumisel kasuta soojendava toimeainega salve, traumade toimumise järgselt aga põletikku leevendavaid jahutavaid kreeme. Kui seljavalud tekivad peale vigastust või ülekoormust, tuleks kasutada kasutada külma/sooja ravi. Sellest teemast annan samuti pikema ülevaate veebikursusel „Selja tervise ABC„. 

Alaselja pingete leevendamine

Kiropraktiline ravi võib aidata, kuid sel juhul tuleb seisund eelnevalt korralikult diagnoosida. Selja- ja kõhulihaste tugevdamiseks soovitatakse sageli regulaarset treeningut. Paljud dünaamilised jooga asanad annavad suurepäraseid tulemusi, kuid neid tuleks sooritada vastavate eelteadmistega.

Kogu keha regulaarne ja piisav, kuid mitte ülekoormav liigutamine on tervise nurgakivi. Sama kehtib ka seljaga. Paljud hädad on välditavad, kuid me ei pööra sümptomitele ja traumadele eelnenud kehalistele aistingutele ehk hoiatustele piisavalt tähelepanu.

"Selja tervise ABC" kursusel näidatakse kolme põhilist suunda kuidas liigutada lülisammast selliselt, et selg püsiks terve ja paindlik. Kui meil on mõnes suunas vajakajäämisi, tuleb seda harjutustega kompenseerida.

Lisaks on vajalik lülisamba ümbruse lihaspingete vabastamine. Tavaliselt saadakse esmane leevendus läbi seljamassaaži, aga see ei ole piisav. Miks see nii on ja mida konkreetselt teha selleks, et ise vabastada selja pinged, sellest räägin samuti kursusel "Selja tervise ABC".

Selja pingete ennetamine

Sinu selg reageerib erinevatele tegevustele ja liikumistele. Seda kõike sa tead. Selleks, et olla valmis lühiajalisteks suurteks pingutuseks on vajalik kohane eeltöö. Kui suuremad takistused on kõrvaldatud siis piisab tihti vaid sellest, et sa jälgiksid olulist tasakaalu nõuet. Seljalihaste ühtlane pingete vabastus, lisaks harjutused selja ja kõhulihaste tugevdamiseks kombineerides lülisamba kolmesuunaliste regulaarsete liikumistega, võimaldavad sul hoida oma selga ja lülisammast paindlikuna ja vältida vigastusi.

Mida paremini hoolitsetud selg, seda väiksemad on seljavigastuste riskid.

Tihti aitavad põhjuseid välja juurida kõrvalseisjad. Liigne kaal, liigne püstiseismine, liigsed raskused, valesti tõstmised ja selja jäikus hakkavad kindlasti silma teie lähedastele. Teiste tähelepanu osutamist ei peaks võtma kriitikana vaid tõsiasjana, et nad hoolivad sinust ja sa ise ei ole neile asjaoludele veel piisavalt tähelepanu pööranud.

Kutsun sind oma seljale head tegema ja kuulama 30.mail toimuvat veebikursust „Selja tervise ABC”!

Teeme koos konkreetseid harjutusi ja tehnikaid sinu selja terviseks!

Autor: Toomas Õunap

koolitaja ja kriya hatha jooga õpetaja